Strona 1 z 2

Do czego służy amortyzator skrętu. ODPOWIEDŹ

Post: 11 stycznia 2012, 23:03
autor: FireBlade954
W znacznej części sportowych motocykli spotkać się można z dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo podczas dynamicznej jazdy. Element ten równie często gości na wyposażeniu mocnych motocykli typu naked, które charakteryzują się zwartą budową i potężną mocą silnika. To właśnie te cechy często wymuszają zastosowanie amortyzatora.



Zanim padnie odpowiedź na pytanie, czym jest amortyzator skrętu, trzeba wyjaśnić na czym polega zjawisko, któremu to urządzenie ma zapobiegać lub niwelować. Jak wynika z wcześniejszego paragrafu, najczęściej występuje podczas jazdy motocyklem, który posiada zwartą budowę, czyli posiada stosunkowo krótki rozstaw osi, chociaż nie jest to jedyny główny wyznacznik, kolejne to ostry kąt główki ramy i sztywność zawieszenia. Motocykl taki, jeśli jest napędzany mocnym silnikiem najczęściej ma tendencję do podnoszenia przodu, dociążając znacznie tylne koło. W miarę zwiększania się nacisku na tylne zawieszenie, jednocześnie maleje nacisk na przednie, powodując większy niż zwykle skok przednich amortyzatorów. Tak odciążone koło po chwili oczywiście „opada”, uderzając o nawierzchnię z dużą siłą. To właśnie w tym momencie może zostać wyzwolona siła, która sprawi, że gdy koło zostanie dociśnięte nie będąc w osi z motocyklem, zacznie gwałtownie wpadać w drgania. Mogą to być chwilowe drgania, które z czasem ustają, niestety bardzo często mamy do czynienia z drganiami narastającymi, które w chwilę urastają do drgań nie do opanowania, czego konsekwencją jest utrata przyczepności przedniego koła i niechybny kontakt z asfaltem. Zjawisko to jest niezwykle groźne, trudne do przewidzenia i opanowania nawet przez zawodowych kierowców, dlatego warto zainteresować się zabezpieczeniem, które pozwoli wyeliminować lub poważnie ograniczyć to zjawisko w naszym motocyklu.

Tłumieniu tych drgań służy właśnie amortyzator skrętu. Zasada działania zgodnie z nazwą opiera się na zastosowaniu amortyzatora, w tym przypadku niewielkich rozmiarów, którego zadaniem jest przeciwstawianie się gwałtownym ruchom kierownicy. Urządzenie po zainstalowaniu tylko nieznacznie ogranicza swobodę pracy kierownicy, bowiem podczas zwykłych, miarowych ruchów stawia niewielki opór. Jego siła uwidacznia się podczas gwałtownych ruchów, takich jakie powstają właśnie podczas zjawiska zwanego shimmy – czyli drgań kierownicy podczas jazdy. Taka zasada działania sprawia, że wyposażony w amortyzator motocykl, który ma niewielką tendencję do wpadania w shimmy, zostanie niemalże całkiem pozbawiony tej wady, a motocykl często mający takie problemy, stanie się bardziej przewidywalny, z tendencją do generowanie drgań malejących, które wygasają same lub z niewielka interwencją kierowcy.

Na rynku dostępne są amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Oba typy posiadają porównywalne charakterystyki tłumienia. Istotny jest kolejny ich parametr – tłumieni liniowe lub progresywne. Różnica polega na reakcji amortyzator na nagłe ruchy kierownicą, amortyzator liniowy od samego początku powstania takiego ruchu stara się przeciwdziałać jego narastania. Wersja progresywna zwiększa swoja siłę wraz z narastaniem szybkości drgań kierownicy. Pierwsza wersja jest zalecana dla wszystkich, którzy szukają po prostu dobrego zabezpieczenia podczas jazdy po drogach, natomiast wersja progresywna zalecana jest profesjonalistom, którzy wolą zachować precyzje i wyczucie użycia kierownicy, kosztem późniejszego, aczkolwiek skuteczniejszego zabezpieczenia przed niechcianym shimmy. Szukając amortyzatora do swojego motocykla, należy kierować się własnymi tymi zastosowaniami, a także faktem czy chcemy dedykowany egzemplarz czy też uniwersalny, posiadający rozbudowana regulację stopnia tłumienia drgań i umożliwiający bardzo precyzyjne dostosowanie jego działania do naszych potrzeb. Modele dedykowane są pozbawione regulacji, albowiem posiadają parametry dopasowane do znanego zachowania konkretnego modelu motocykla. Wersje uniwersalne są rozbudowane o od kilku do kilkunastu stopni „mocy” amortyzatora, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie nie tylko do wybranego motocykla, lecz także do własnych potrzeb. Jest to szczególnie korzystne, gdy kierowcy brakuje doświadczenia, maksymalna ochrona przed shimmy wymusza także cięższą pracę kierownicy, co może być przyczyną problemów podczas codziennej jazdy. Stopnie tłumienia powinno się dobierać uwzględniając trasę po której poruszać będzie się motocykl.

Post: 17 stycznia 2012, 17:07
autor: wewir
bardzo dobry materiał;) gratki

Post: 17 stycznia 2012, 20:58
autor: fabiq
świetnie! sam pisał czy skopiował? jeśli skopiowane to byłoby wskazane podanie źródła

Post: 17 stycznia 2012, 22:36
autor: MarioSC33

Post: 17 stycznia 2012, 23:54
autor: wiertło
FireBlade954, he he ale dałeś dupy :D myślałem że to sam od siebie napisałeś :mrgreen:

Post: 18 stycznia 2012, 01:32
autor: Max_929
sam czy nie, wazne ze pokazał bo było to bardzo ciekawe :clap:

Post: 18 stycznia 2012, 09:08
autor: Siwy_ryry
Max_929 pisze:sam czy nie, wazne ze pokazał bo było to bardzo ciekawe :clap:


Właśnie.
Zrobił dobry uczynek i warto było tą "lekturę" przeczytać!

Post: 18 stycznia 2012, 09:46
autor: fabiq
informacja fajna i na pewno przyda się na forum, jednak cytując czyjąś wypowiedź należy podać autora, sam pisuję wiele tekstów a później znajduję je w innych miejscach często wogóle nie zmienione a podpisane zupełnie przez kogoś innego, trzeba szanować czyjąś prace i wiedzę, wystarczy podać pod tekstem autora.

Post: 18 stycznia 2012, 12:07
autor: Yarson 954
a co to jest Shima?
rotfl2:

Post: 18 stycznia 2012, 16:36
autor: wewir
japońska potrawa :) smażona skóra na asfalcie tak mi kiedyś jeden starszy motocyklista wytlumaczył.

Post: 18 stycznia 2012, 20:16
autor: FireBlade954
Panowie, ja nie pisałem że to moje dzieło, wrzuciłem to bo wiedziałem że się komuś przyda.Po to jest Forum by się można było dowiedzieć wszystkiego.

Post: 18 stycznia 2012, 21:05
autor: fabiq
FireBlade954, nikt ci nic nie zarzuca, nie zrozum mnie źle, fajnie że zapodałeś ten tekst, myslę że sie przyda :jupi: