Dzisiaj jest 24 czerwca 2025, 23:26

FORUM.FIREBLADE.PL

Forum miłośników Hondy FireBlade CBR1000RR-R | CBR1000RR | CBR954RR | CBR929RR | CBR900RR | SC82 | SC77 | SC59 | SC57 | SC50 | SC44 | SC33 | SC28

Do czego służy amortyzator skrętu. ODPOWIEDŹ

Akcesoria, ubrania, kaski i inne rzeczy związane z motocyklami - ogłoszenia dziale GIEŁDA!

Moderatorzy: maciekx, Tytus

Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 października 2011, 19:12
Lokalizacja: Iłża
Pochwały: 5
Motocykl: CBR 954RR
Rok produkcji: 2003

Do czego służy amortyzator skrętu. ODPOWIEDŹ

Post » 11 stycznia 2012, 23:03

W znacznej części sportowych motocykli spotkać się można z dodatkowym elementem poprawiającym bezpieczeństwo podczas dynamicznej jazdy. Element ten równie często gości na wyposażeniu mocnych motocykli typu naked, które charakteryzują się zwartą budową i potężną mocą silnika. To właśnie te cechy często wymuszają zastosowanie amortyzatora.



Zanim padnie odpowiedź na pytanie, czym jest amortyzator skrętu, trzeba wyjaśnić na czym polega zjawisko, któremu to urządzenie ma zapobiegać lub niwelować. Jak wynika z wcześniejszego paragrafu, najczęściej występuje podczas jazdy motocyklem, który posiada zwartą budowę, czyli posiada stosunkowo krótki rozstaw osi, chociaż nie jest to jedyny główny wyznacznik, kolejne to ostry kąt główki ramy i sztywność zawieszenia. Motocykl taki, jeśli jest napędzany mocnym silnikiem najczęściej ma tendencję do podnoszenia przodu, dociążając znacznie tylne koło. W miarę zwiększania się nacisku na tylne zawieszenie, jednocześnie maleje nacisk na przednie, powodując większy niż zwykle skok przednich amortyzatorów. Tak odciążone koło po chwili oczywiście „opada”, uderzając o nawierzchnię z dużą siłą. To właśnie w tym momencie może zostać wyzwolona siła, która sprawi, że gdy koło zostanie dociśnięte nie będąc w osi z motocyklem, zacznie gwałtownie wpadać w drgania. Mogą to być chwilowe drgania, które z czasem ustają, niestety bardzo często mamy do czynienia z drganiami narastającymi, które w chwilę urastają do drgań nie do opanowania, czego konsekwencją jest utrata przyczepności przedniego koła i niechybny kontakt z asfaltem. Zjawisko to jest niezwykle groźne, trudne do przewidzenia i opanowania nawet przez zawodowych kierowców, dlatego warto zainteresować się zabezpieczeniem, które pozwoli wyeliminować lub poważnie ograniczyć to zjawisko w naszym motocyklu.

Tłumieniu tych drgań służy właśnie amortyzator skrętu. Zasada działania zgodnie z nazwą opiera się na zastosowaniu amortyzatora, w tym przypadku niewielkich rozmiarów, którego zadaniem jest przeciwstawianie się gwałtownym ruchom kierownicy. Urządzenie po zainstalowaniu tylko nieznacznie ogranicza swobodę pracy kierownicy, bowiem podczas zwykłych, miarowych ruchów stawia niewielki opór. Jego siła uwidacznia się podczas gwałtownych ruchów, takich jakie powstają właśnie podczas zjawiska zwanego shimmy – czyli drgań kierownicy podczas jazdy. Taka zasada działania sprawia, że wyposażony w amortyzator motocykl, który ma niewielką tendencję do wpadania w shimmy, zostanie niemalże całkiem pozbawiony tej wady, a motocykl często mający takie problemy, stanie się bardziej przewidywalny, z tendencją do generowanie drgań malejących, które wygasają same lub z niewielka interwencją kierowcy.

Na rynku dostępne są amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Oba typy posiadają porównywalne charakterystyki tłumienia. Istotny jest kolejny ich parametr – tłumieni liniowe lub progresywne. Różnica polega na reakcji amortyzator na nagłe ruchy kierownicą, amortyzator liniowy od samego początku powstania takiego ruchu stara się przeciwdziałać jego narastania. Wersja progresywna zwiększa swoja siłę wraz z narastaniem szybkości drgań kierownicy. Pierwsza wersja jest zalecana dla wszystkich, którzy szukają po prostu dobrego zabezpieczenia podczas jazdy po drogach, natomiast wersja progresywna zalecana jest profesjonalistom, którzy wolą zachować precyzje i wyczucie użycia kierownicy, kosztem późniejszego, aczkolwiek skuteczniejszego zabezpieczenia przed niechcianym shimmy. Szukając amortyzatora do swojego motocykla, należy kierować się własnymi tymi zastosowaniami, a także faktem czy chcemy dedykowany egzemplarz czy też uniwersalny, posiadający rozbudowana regulację stopnia tłumienia drgań i umożliwiający bardzo precyzyjne dostosowanie jego działania do naszych potrzeb. Modele dedykowane są pozbawione regulacji, albowiem posiadają parametry dopasowane do znanego zachowania konkretnego modelu motocykla. Wersje uniwersalne są rozbudowane o od kilku do kilkunastu stopni „mocy” amortyzatora, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie nie tylko do wybranego motocykla, lecz także do własnych potrzeb. Jest to szczególnie korzystne, gdy kierowcy brakuje doświadczenia, maksymalna ochrona przed shimmy wymusza także cięższą pracę kierownicy, co może być przyczyną problemów podczas codziennej jazdy. Stopnie tłumienia powinno się dobierać uwzględniając trasę po której poruszać będzie się motocykl.

Awatar użytkownika
 
Posty: 368
Rejestracja: 14 listopada 2011, 12:49
Lokalizacja: Zamość
Pochwały: 1
Motocykl: --------------
Rok produkcji: 0

Post » 17 stycznia 2012, 17:07

bardzo dobry materiał;) gratki

Awatar użytkownika
 
Posty: 820
Rejestracja: 16 czerwca 2008, 12:23
Lokalizacja: Olsztyn
Pochwały: 10
Motocykl: SC33
Rok produkcji: 0

Post » 17 stycznia 2012, 20:58

świetnie! sam pisał czy skopiował? jeśli skopiowane to byłoby wskazane podanie źródła
Proste drogi sa dla szybkich motocykli... kręte drogi są dla szybkich kierowców... ja wole kręte :)

Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Rejestracja: 03 stycznia 2011, 23:08
Lokalizacja: Poręba
Pochwały: 1
Motocykl: CBR SC59 '10 Torowa:)
Rok produkcji: 0

Post » 17 stycznia 2012, 22:36


 
Posty: 3350
Rejestracja: 19 grudnia 2010, 13:40
Lokalizacja: Piechcin
Pochwały: 104
Motocykl: CBR125,f4i,sc44,sc57A,ZX10R,Cb,sc57A :)
Rok produkcji: 2005
Samochód: Seat leon 1 1.9 Tdi :)

Post » 17 stycznia 2012, 23:54

FireBlade954, he he ale dałeś dupy :D myślałem że to sam od siebie napisałeś :mrgreen:
Oddam nerkę za cbr :)

Awatar użytkownika
 
Posty: 1016
Rejestracja: 21 marca 2010, 18:26
Lokalizacja: Suwałki
Pochwały: 13
Motocykl: CBR929
Rok produkcji: 2000

Post » 18 stycznia 2012, 01:32

sam czy nie, wazne ze pokazał bo było to bardzo ciekawe :clap:

Awatar użytkownika
 
Posty: 716
Rejestracja: 23 lutego 2010, 18:47
Lokalizacja: Wrocław-W
Pochwały: 12
Motocykl: zawsze HONDA !
Rok produkcji: 0

Post » 18 stycznia 2012, 09:08

Max_929 pisze:sam czy nie, wazne ze pokazał bo było to bardzo ciekawe :clap:


Właśnie.
Zrobił dobry uczynek i warto było tą "lekturę" przeczytać!

Awatar użytkownika
 
Posty: 820
Rejestracja: 16 czerwca 2008, 12:23
Lokalizacja: Olsztyn
Pochwały: 10
Motocykl: SC33
Rok produkcji: 0

Post » 18 stycznia 2012, 09:46

informacja fajna i na pewno przyda się na forum, jednak cytując czyjąś wypowiedź należy podać autora, sam pisuję wiele tekstów a później znajduję je w innych miejscach często wogóle nie zmienione a podpisane zupełnie przez kogoś innego, trzeba szanować czyjąś prace i wiedzę, wystarczy podać pod tekstem autora.
Proste drogi sa dla szybkich motocykli... kręte drogi są dla szybkich kierowców... ja wole kręte :)

Awatar użytkownika
 
Posty: 963
Rejestracja: 18 marca 2008, 21:58
Lokalizacja: Varsovia
Pochwały: 32
Motocykl: 954,929 pora na 1000RR
Rok produkcji: 2001

Post » 18 stycznia 2012, 12:07

a co to jest Shima?
rotfl2:
ZAPRASZAM na> www.zespoloxide.pl Podaj dalej

Awatar użytkownika
 
Posty: 368
Rejestracja: 14 listopada 2011, 12:49
Lokalizacja: Zamość
Pochwały: 1
Motocykl: --------------
Rok produkcji: 0

Post » 18 stycznia 2012, 16:36

japońska potrawa :) smażona skóra na asfalcie tak mi kiedyś jeden starszy motocyklista wytlumaczył.

Awatar użytkownika
 
Posty: 89
Rejestracja: 25 października 2011, 19:12
Lokalizacja: Iłża
Pochwały: 5
Motocykl: CBR 954RR
Rok produkcji: 2003

Post » 18 stycznia 2012, 20:16

Panowie, ja nie pisałem że to moje dzieło, wrzuciłem to bo wiedziałem że się komuś przyda.Po to jest Forum by się można było dowiedzieć wszystkiego.

Awatar użytkownika
 
Posty: 820
Rejestracja: 16 czerwca 2008, 12:23
Lokalizacja: Olsztyn
Pochwały: 10
Motocykl: SC33
Rok produkcji: 0

Post » 18 stycznia 2012, 21:05

FireBlade954, nikt ci nic nie zarzuca, nie zrozum mnie źle, fajnie że zapodałeś ten tekst, myslę że sie przyda :jupi:
Proste drogi sa dla szybkich motocykli... kręte drogi są dla szybkich kierowców... ja wole kręte :)

Następna

Wróć do Akcesoria, gadżety, odzież, narzędzia (bez ogłoszeń)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości