» 26 stycznia 2015, 00:58
EXUP. Skrót ten pochodzi od Exhaust Ultimate Power Valve. Oznacza wykorzystanie dodatkowego zaworu, umieszczonego w wydechu motocykla, kontrolującego przepływ spalin przez rurę wydechową. Zawór ten współgra z układem elektronicznym kontrolującym obroty silnika, zmienia swoje położenie wraz ze zmianami obrotów, dopasowując ciśnienie w układzie do optymalnych warunków.
Zasada działania zaworu nie jest bardzo skomplikowana, znając obroty silnika układ przy pomocy silnika elektrycznego i linki poruszającej zaworem zamyka i otwiera go. Przy małych obrotach silnika zawór jest prawie zamknięty, pozostawiając niewielki przelot dla spalin, dzięki temu silnik żywiej wkręca się na obroty i dysponuje lepszą dynamiką. W miarę wzrastania obrotów, zawór otwiera się mocniej, by w momencie dojścia do odpowiednio wysokiej wartości otworzyć się całkowicie. Ustawienia pozycji zaworu są dobierane fabrycznie, zgodnie z parametrami silnika i układu wydechowego. Ręczna ingerencja może spowodować nieprawidłowa pracę układu.
Uwaga:
Posiadając motocykl z zaworem EXUP, wszelkie ingerencje w układ wydechowy są ryzykowne, chociaż wymiana części po zaworze nie powinna skutkować bardziej na pracę silnika niż w przypadku braku tego zaworu. Jeśli chcemy przerobić układ wydechowy na inny układ, najlepiej całkiem zrezygnować z EXUP. Silnik należy także sprawdzić na hamowni oraz odpowiednio dostroić mapy silnika co może wiązać się z ingerencją w układ zasilający silnik