sirlore pisze:...znalazlem na zagranicznych forach fireblada informacje i rzekomym spalaniu oleju w niektórych egzemplarzach hondy, nawet 1 litr na 1000km,
...
To, że olej się spala w silniku podczas pracy nie jest niczym nowym i dzieje się to w KAŻDYM silniku. Ale
ilość spalanego oleju silnikowego w jednostce zależy od bardzo wielu czynników, głowne to :
- konstrukcja silnika, osprzęt
- rodzaj, ilość i jakość oleju,
- styl jazdy,
- przebiegi,
- obciążenie silnika,
Powszechnie wiadomo, że w trakcie eksploatacji następuje stale wymiana - olej odparowuje i jest spalany na ściankach a często w to miejsce do oleju dostają się srodukty spalania, woda, sadza, niespalone paliwo itp. W efekcie olej w trakcie eksploatacji jest stale zanieczyszczany a jego poziom jest wypadkową wymienionych procesów, dziejących się w komoże spalania, na trzonkach zaworów i skrzyni korbowej. To co obserwujemy jako niezmieniony poziom oleju we wzierniku może być wynikiem ustalenia się stanu względnej równowagi pomiędzy ilością oleju spalaną a zanieczyszczeniami, trafiającymi do miski olejowej. Wszyscy są świadomi, że przy wymianie wlewają świeży olej przypominający miód a spuszczają czarną maź. To właśnie jest wynikiem zjawisk wcześniej omówionych.
Może być też i tak, że oleju wyraźnie ubywa - konieczne są dolewki ale może wydarzyć się, że oleju nieznacznie przybędzie bez wyraźnej przyczyny.
Jako podsumowanie napisałbym tak : spalanie dużych ilości oleju jest z pewnością sporą niedogodnością i raczej jest domeną jednostek z duuuużym przebiegiem (czytaj zjechanych) lub wynikającym z konstrukcji (np. boksery BMW) ale zależy też od innych czynników. Jeśli w nowych SC59 powszechne opinie potwierdzają wyższe zużycie oleju (inne zmienne przyjmiemy za stałe) to być może "ten typ tak ma".
W fabrycznie nowych jednostkach nadal pozostaje to uciążliwe, gdy trzeba sprawdzać i dolewać po 200-300 ml co jakiś czas ale to zupełnie normalne zjawisko i można pokusić się o poszukanie pozytywnych stron - z każdą dolewką olej jest odświeżany co ogólnie rzecz biorąc pomaga silnikowi pomiędzy planowanymi wymianami.
J.