Strona 1 z 4

coś za szybko mi się grzeje moto - poradzicie co spprawdzić

Post: 15 kwietnia 2009, 21:22
autor: DuboS
witam.

zauwazyłem w moim 954, że silnik zbyt szybko łapie mi temperaturę, tj.

- przy dzisiejszych temperaturach - a więc nie gorąco mamy jeszcze - kilka czerwonych swiatel na miescie i lapie 100 - 102 st i zaczyna chodzic wiatrak
- wczoraj chcialem skonczyc oponkę tylną i wystarczylo kilkanascie sekund przytrzymania na wyzszych obrotach na 1 biegu i zlapal mi silnik 106-108st !! to chyba za szybko i chyba za duzo ......
- przy naukach jazdy na gumie raczej nie ma problemu (ale jst wtedy w sumie oplyw powierza) tj. w okolicach 100 st widzę tempteraturę.
- jadąc w trasie mam temperaturą na poziomie 90-95 st.

tak więc cos czuję ze mam problem, szczegolnie gdy stoję a nie jadę :)
oczywiscie wiatrak chodzi w chlodnicy i zaraz mi schaladza silnik do ok 95 st, slyszalem tez opinie, ze fajery szybciej grzeją się w stosunku do innych motorow i i podchodzi temperatura pod 102-103st, (tylko opinii tyle co uzytkownikow :) )ale zastanawiam się czy nie za szybko toto u mnie się grzeje, tymbardziej, ze przyjdzie lato to przy takiej sytuacji momentalnie bedzie sie grzal motorek.

chcialbym sam to zdiagnozowac bo warsztaty są zawalone motorami i dlugo trzeba czekac w kolejce:

zastanawiam się nad:
- zapowietrzeniem - poradzcie jak to sprawdzic, jak wyeliminowac? nagrzewamy silnik az otworzy sie termostat (w sumie to nie jestem pewien, skad wiadomo ze juz sie otworzyl) i dolewamy plynu przez korek chlodnicy jesli jest brak? jesli nie ubywa znaczy nie jest zapowoietrzony ?
- termostatem - moze nie bangla, ale z kolei czy nie jest tak, ze skoro wiatrak się wlacza to znaczy ze termostat otwiera się i wypuszcza gorący plyn z silnika do chlodnicy do schlodenia? jak sprawdzic termostat?
- czujnikiem temperatury ... ale nie wiem czy moze miec cos z tym wspolnego, sprawdza sie prawidlowe dzialanie poprzez pomiar oporu chyba, tak?
- plynem chlodniczym - moze byc stary / niewlasciwy plyn chlodniczy i prawidlowo nie odprowadzac ciepla?

dzieki za porady i ewentualną pomoc w diagnozie :)

Post: 15 kwietnia 2009, 21:58
autor: tomo21kawa
No napewno jest cos nie tak :/ U mnie przy dzisiejszej temp. powietrza przy normalnej jezdzie łapie 81- 82, góra 83 ale to zadko. ale 106- 108 to miałem raz w zyciu na weselu ale to wtedy było goraco no i wiadomo kolumna na jedynce i w tyte + palenie laczka . a moze kolego masz wode zamiast płynu , nigdy osobiscie w moto nie miałem wody to nie wiem czy to by miało wpływ na łapanie tak wysokiej temp.

Post: 15 kwietnia 2009, 22:07
autor: DuboS
sprawdzalem - ciecz nievieskiej konsystencji, temperatura zamarzania -10st wyszla na mierniku.

Post: 15 kwietnia 2009, 22:36
autor: szogun28
sprawdz chlodnice czy nie zasyfiona blotem muchami itp. przedmuchac nie zaszkodzi

Post: 15 kwietnia 2009, 23:07
autor: DuboS
chlodnica bezposrdnio za kolem (aletylko za kolem - wiec nie duza powierzchnia w stosunku do calej powierzchni chlofnicy) rzeczywiscie poprzytykana piachem. myszlisz, ze to moze byc przyczyną?

jak wybrac stamtad ten piach? powierzchownie szorując sie nie da.

Post: 15 kwietnia 2009, 23:27
autor: Luki213
Podjechac na myjnie samoobslugowa wrzucic 2zl i karcherem ja potraktowac tylko lancy za blisko chlodnicy nie trzymaj. Jak masz czas to mozna wykalaczka podlubac :P

Post: 16 kwietnia 2009, 08:14
autor: goOly19
hahaha myjka chłodnice;D powodzenia. koLego wymien płyn to 1 a 2 to przeczysc czujnik termostat tak? To co jest wkrecone z lewej strony chlodnicy

Post: 16 kwietnia 2009, 17:19
autor: toper-utl
Jeśli nie wiesz kiedy był zmieniany to kontrolnie wymienił bym płyn chłodniczy. Skoro moto sie nie zagotowało to raczej nie jest to żadna usterka.
W moim SC33 jak stoję na światłach też szybciutko temperaturę łapie, zresztą zupełnie tak samo jak inne sprzęty znajomych, czy to aprilia czy yamaha - jest bardzo podobnie.

Post: 16 kwietnia 2009, 18:45
autor: gonzo
Moja 929 zachowuje się dokładnie tak samo. Wystarczy chwila postania i za chwile wyskoczy ponad 100 stopni. Jednak wystarczy bym poruszał się z niewielką prędkością i temperatura zawiera się w przedziale 80-90 stopni.

Wymienię płyn chłodniczy bo nie wiem co tam jest wlane.

Post: 16 kwietnia 2009, 19:46
autor: remek 2o
u mnie jak u gonza

Post: 16 kwietnia 2009, 22:31
autor: DuboS
dzis bylo czyszczonko chlodnicy, przedmuchalem ją tez powoetrzem sprezarką - kupa piachu byla rzeczywiscie.
zmian na plus niestety nie zauwazylem
plynu nie brakuje - jest pod sam korek, w przewodach gumowych jest, w zbiornikczku tez jest.

jak sprawdzic termostat i czujnik?

Post: 16 kwietnia 2009, 22:37
autor: synek
termostat trzeba by wyjąć i zagotować w jakimś garnuszku. czujnik temp raczej napewno masz dobry bo inaczej pokazywało by ci że ci się włącza went przy np. 67 albo 208 stopniach, czyli poprostu wysyłałby fałszywe inf., a skoro piszesz że went włącza się przy 100-103 stopniach to znaczy że dobrze pokazuje. a czujnik wiatraka jest w chłodnicy czy wogóle go nie ma i went jest sterowany komputerem??