Strona 1 z 2

Znowu alternator i regulator

Post: 10 maja 2011, 20:37
autor: jacek1
Wiem, że tematów było sporo, ale jakoś nie mogłem się tego doszukać i dla pewności zapytam.
Będę montował nowy alternator ( poprzedni poszedł z dymem).
Czy może mi go trafić jeżeli mam uszkodzony regulator?
Jeżeli tak, to czy mogę jakoś sprawdzić regulator bez odpalania moto?
Z góry dzięki.

Post: 10 maja 2011, 20:40
autor: wiertło
Sprawdz tez dokladnie aku czy nie ma zwarcia na celach itp tak dla pewnosci bo moglo od tego sie zjarac

Post: 10 maja 2011, 21:54
autor: jacek1
W sumie, nie sprawdzałem, poprzedni właściciel twierdzi, że aku nowy.
Jak mogę sprawdzić akumulator czy nie ma zwarcia? ( akumulator bezobsługowy, jakiejś badziewnej firmy).

Post: 10 maja 2011, 22:13
autor: bratmakar
Sporo już o tym było ale może się komuś przyda.
Można sprawdzić działanie samego regulatora ale musisz zbudować układ na stole. Trochę z tym roboty. Sprawdzałem tak reg z 1000RR. Autotransformator należy podłączyć do dwóch z trzech przewodów tych które przyłącza się do alternatora. W tym obwodzie musisz umieścić amperomierz żeby w czasie regulacji napięcia coś nie poszło z dymem i oczywiście woltomierz. Na drugi koniec regulatora podłączamy akumularor pamiętając o biegunowości. Rownolegle z aku trzeba podłączyć regulowany rezystor lub 1-2 żarówki z moto i woltomierz na akumulatorze, jak ktoś ma to można wpiąć amperomierz na prąd stały - i z grubsza układ jest.
Zwiększamy stopniowo napięcie a autotransformatorze, układ zaczyna działać chyba przy kilkunastu woltach i obserwujemy przyrządy jeżeli duży prąd na amperomierzu a napięcia ładowania na aku brak to coś nie gra. Normalnie powinno napięcie rosnąć na aku do około 14,2 -- 14,5.
Zabawy trochę z tym jest, ja tak robiłem pierwszym alternatorze. Za drugim razem :wnerwiony: po przewinięciu przyjąłem sposób uproszczony:
- alternator zainstalowany w moto i reg odpięty
- odpalam moto i wykonuję 3 pomiary woltomierzem ~ pomiędzy 3 przewodami wychodzącymi z altka - powinno być równo po około 30V, po przygazowaniu z dwa razy tyle
- moto zgaszone podpinam reg i aku, przy podpinaniu aku nie powinno nic iskrzyć, chyba że uszkodzony reg
- gdy wszystko podłączone w układzie normalnym do aku podłączam woltomierz
- aby altka nie przewijać ponownie po odpaleniu moto dokonujemy szybkiej oceny napięcia na woltomierzu i każdy w takiej sytuacji chciałby zobaczyć około 14,1 -- 14,5V.
Myślę, że nie powinno to trwać dłużej jak kilka - kilkanaście sek.
To tyle z moich prywatnych doświadczeń.

Post: 10 maja 2011, 22:17
autor: wiertło
to jak jakis badziew to mozesz tego sie spodziewac ze jest zlom alenie jest to powiedziane i mogl takie cos Ci zrobic najlepiej podjechac do jakiegos mechanika lub jakiegos sklepu co takie cos maja i moga to sprawdzic

Post: 10 maja 2011, 22:27
autor: jacek1
Tęks.

Post: 10 maja 2011, 23:04
autor: toper-utl
bratmakar pisze:Sporo już o tym było ale może się komuś przyda.
Można sprawdzić działanie samego regulatora ale musisz zbudować układ na stole. Trochę z tym roboty.


etam, nie trzeba budować żadnego układu, wystarczy miernik i pomiar rezystancji pomiędzy pinami według schematu - poniższy jest od sc33 , ale w 44 będzie to samo.

Podobnie sprawa ma się jeśli chodzi o altek, nie trzeba odpalac moto i sprawdzac napięcia chociaż tak też można - ale po co?, wystarczy pomiar opornosci (musi być od 0,1 do 0,3 ohma pomiedzy kazdym z przewodów) a do tego test na przebicie na mase i wszystko jest jasne.

Post: 11 maja 2011, 05:00
autor: aqueran
No i proszę, można? Bardzo ładnie, pewnie wielu przyda się taki schemat. Od siebie dziękuję. A taki test przebicia na masę jak wygląda?

Post: 11 maja 2011, 16:26
autor: toper-utl
Sprawdza sie przejscie pomiedzy kazdym z pinów i masą , jeśli jest przebicie to uzwojenie upalone.

Post: 23 kwietnia 2013, 10:05
autor: TheKriStreet
U mnie po raz kolejny padł altek. Za pierwszym razem wymieniłem regulator, potem przewijałem altka.

Tym razem, zamówiłem oryginalny, nie przewijany ale od 954 - ponoć taki sam. Wykonałem pomiary regulatora jak w schemacie powyżej. Jest zupełnie inaczej niż w SC33. Z regla wychodzą 2 złącza. Jedna 3pinowa wtyczka jest podłączeniem alternatora, druga 4 pinowa idzie miedzy innymi do aku. Stosując metodę pomiaru rezystancji pomiędzy wyjściem z wtyczki na altka a drugą wtyczką oporność jest rzędu:

- na 2 pinach około 23k
- na 2 pozostałych około 50k.

Jako że nie znalazłem w necie dokładnie jak powinno być skoczyłem do kumpla (u niego wsio jest sprawne-też SC44) i dokonałem tych samych pomiarów. Wyniki były identyczne, czyli regle u mnie jest okey.

Post: 23 kwietnia 2013, 17:28
autor: Puciaty
moze masz juz za słaby akumulator i altek siada przy nim... mialem to w zeszlym sezonie ....chociaz jak w tym sezonie tez myslalem ze znow altek a okazalo sie ze aku byl na smietnik ..

Post: 23 kwietnia 2013, 23:47
autor: misiopajur
altek w 954 ma inne wymiary niz 929--nie pasuje!!!!!!!