Jak łatwo policzyć opona 180/55 ma wysokość profilu 99mm, a 190/50 ma 95mm. Co przekłada się na różnice 4mm na promieniu. Przy 17 calowej feldze ta różnica przekłada się na 25mm różnicy obwodu koła na kożyść opony 180/55. Co w ostateczności daje nam 0,75% błedu wskazania licznika. Koło z oponą 180/55 jest większ i się wolniej kreci niż koło z oponą 190/50 czyli licznik bedzie pokazywał o te 0,75% za mało... podsumowując jadąc z opona 180/55 100km/h licznik powinien nam pokazywać 99,25km/h zaokrąglając do całości 99km/h... jednym słowem ch#j nie różnica
Obliczenia zgrubne i nie daje głowy ze się gdzies nie CENZURA
Pozatym nie uwzględniłem zmian rozmiarów zębatek - co swoją drogą będzie na pewno powodowało większe błędy. Amen
[ Dodano: Sob Mar 07, 2009 5:47 pm ]motobandyta pisze:a ja śmiem twierdzić że jak masz szerszą oponę to łatwiej będzie postawić moto do pionu
a ja śmiem polemizować
Zmiana promienia koło poprzez zastosowanie opony o profilu wyższym o 5mm daje zmianę długości ramienia siły o około 1% na niekorzyść większej opony i znów ta sama śpiewka, że większe ramie to potrzebna większa siła...
motobandyta pisze:masz większą powierzchnię styku z asfaltem
Różnica szegrokości pomiedzy tymi oponami jest 10mm, dodatkowo biorac pod uwagę fakt, że opona motocyklowa styka się z asfaltem tylko cześcią swej powieżchni tak więc różnica styku pomiedzy oponami 180 i 190 bedzie bardzo nieznaczna
motobandyta pisze:obniża się ciśnienie w oponie
poprzez rozgrzanie opony zwiększysz ciśnienie w jej środku natomiast o obniżenie ciśnienia będzie raczej trudno chyba że masz instalacje do chłodzenia opon
Ponadto jak już wchodzimy w szczegóły to opona o mniejszej szerokości ma mniejszą masę, a co za tym idzie bezwładność ...
Fizyke miałem tylko przez rok studiów ale swoje wiem :twisted: