Ścigacz.pl pisze:Smarować, nie smarować?
Jest wielu zwolenników nie smarowania łańcucha. Takie rozwiązanie ma w sumie jedną istotną zaletę – nie brudzi motocykla i odzieży. Oczywiście można się także pocieszać faktem, że dzięki takiemu podejściu łańcuch jest bezobsługowy i nie trzeba wydawać pieniędzy na smary. Wady takiego podejścia są jednak uciążliwe. Przede wszystkim zestaw napędowy robi się bardzo głośny. Ponadto łańcuch bardzo mocno się grzeje, co w upalne dni może prowadzić do zniszczenia gumowych o-ringów z wiadomym skutkiem. Spada także trwałość zestawu napędowego.
Stoimy zatem na stanowisku, że łańcuch warto smarować. To już kwestia indywidualna, który z wymienionych wyżej sposobów będzie dla was najefektywniejszy i najwygodniejszy.
Czyścić czy nie czyścić?
Naszym zdaniem łańcucha nie ma sensu czyścić. Oczywiście brudny łańcuch może razić estetów, ale dzięki działaniu siły odśrodkowej zanieczyszczenia są natychmiast usuwane z powierzchni roboczych, przez co na rolkach łańcucha i na kołach zębatych nie znajdziecie niczego poza smarem. Gromadzące się na bocznych płytkach zanieczyszczenia z punktu widzenia użytkowania oraz trwałości łańcucha – nie mają znaczenia.
Aby szybko i skutecznie oczyścić łańcuch trzeba użyć albo agresywnej chemii, albo wysokiego ciśnienia, albo solidnej drucianej szczoty. Każdy jest w stanie sobie wyobrazić jak tego typu zabiegi podziałają na delikatne, ale jakże potrzebne o-ringi. W efekcie próbując czyścić łańcuch skracamy jego żywot.
" jak dbasz, tak masz
Pomysł lakierowania rdzy czy tapetowania dziurawego tynku nie jest taki rzadki. Dlatego nie dziwi, że nawet doświadczeni motocykliści tylko smarują łańcuch. A wypadałoby czasem go umyć...
To jest właśnie największy grzech w temacie „dbanie o łańcuch”. Dodawanie kolejnych warstw smaru nie likwiduje brudu, lecz powoduje pogrubianie się jego skorupy. Wtedy spray nie ma żadnej szansy dotarcia tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Więcej – zostanie natychmiast odrzucony, bo brud nie jest przyczepnym podkładem. Idealnie by było, gdyby co trzy smarowania umyć łańcuch specjalnym preparatem. Nie polecamy np. środka do czyszczenia hamulców, bo niszczy on gumowe pierścienie (O lub X). To zaś powoduje przedostawanie się do wnętrza łańcucha mieszanki wody z brudem.
Druga sprawa: jak stosować spray. Należy go nanosić przede wszystkim na wewnętrzną stronę łańcucha, tę stykającą się z zębatką. Smarowanie należy wykonać co najmniej dwukrotnie. Zewnętrznej stronie łańcucha można zafundować dodatkowe tryśnięcie, ale nie jest to nieodzowne. Najważniejsze jest, żeby się nie spieszyć i dać sprayowi co najmniej 30 minut na przeschnięcie. Wtedy będzie dłużej trzymał się łańcucha. "
Wróć do Ogólne (CBR929RR SC44)
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości