Oględziny na postoju
Wygląd ogólny Zadbany ogólny stan? Uszkodzenia lakieru? Uszkodzenia wska-zujące na wypadek? Ślady zużycia, które nie odpowiadają prze-biegowi kilometrów?
Silnik
(najlepiej po jeździe próbnej) Czy pokrywa rozrządu, miska olejowa, głowica cylindrów i stopa cylindrów oraz pokrywy boczne silnika są szczelne?
Wycieki z systemu chłodzenia wodą lub olejem? Sparciałe węże?
Sparciałe przewody gumowe w układzie zasilania?
Kawałki rdzy w filtrze paliwa? Zbiornik jest zardzewiały.
Tłumik Uderzyć pięścią w tłumik: jeżeli dzwoni, to blachy wewnętrzne są luźne.
Czy jest zardzewiały?
Czy są na nim ślady wypadku?
Przyrządy Czy można licznik dziennego przebiegu wyzerować?
Czy funkcjonują wszystkie światła zewnętrzne i sygnał dźwięko-wy?
Ślady wypadku w okolicy kierownicy?
Klucze Czy są wszystkie?
Działa blokada kierownicy?
Czy wszystkie klucze pasują?
Przewody hydrau-liczne Stare (ponad 4 lata)? Popękane? Miękkie?
Cięgna Chodzą luźno? Czy regulacja już jest do końca?
Obudowa Pęknięcia? Ślady wywrócenia (ewentualnie zakryte naklejką)?
Czy to jest oryginalna obudowa (także zwrócić uwagę na szybę)?
Zbiornik paliwa Poświecić latarka. Czy są ślady rdzy?
Ograniczniki skrętu Nieuszkodzone? W przeciwnym razie istnieje poważne podejrze wypadku.
Łożyskowanie wi-delca przedniego Motocykl postawić na podstawce centralnej i odciążyć przednie koło, kierownicę obracać od ogranicznika do ogranicznika: musi chodzić lekko i bez zacięć.
Oprzeć przednie koło motocykla o ścianę i kilkakrotnie silnie naci-skać kierownicą w kierunku ściany: Nie powinno nic klikać?.
Widelec, amortyza-tory Przetrzeć amortyzatory palcem: suche? W przeciwnym wypadku uszczelniacze amortyzatorów są uszkodzone! Ślady rdzy na amortyzatorach (wycierają uszczelnienia)? Czy widelec płynnie się wsuwa i cofa się z powrotem z tłumieniem?
Przednie koło Czy łożysko ma luz? Koło szarpać obiema rękami prostopadle do kierunku ruchu; powinno być bez luzu! Czy koło toczy się prosto, czy ma bicie?
Koło szprychowe; czy szprychy są naciągnięte prawidłowo? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu? Rdza?
Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.
Opona przednia Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Hamulce przednieTarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy po-niżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką).
Grubość okładzin klocków hamulcowych poniżej znaku zużycia (lub poniżej 4 mm)?
Płyn hamulcowy Stary? (brązowe zabarwienie)
Podstawka central-na Przy postawionym motocyklu koło musi być w powietrzu, inaczej to skrzywiona podstawka albo ogranicznik
Podstawka boczna Musi się sama zamykać albo wyłącznik wyklucza możliwość ru-szenia z rozłożoną. Musi być podwójna sprężyna.
Łańcuch, koła zęba-te Łańcuch daje się wyraźnie do tyłu od koła zębatego naciągnąć? Jeżeli tak: zużyty! Czy łańcuch już jest do końca naciągnięty?
Sprawdzić jak przewija się przy różnych położeniach tylnego koła. Jeżeli różnie: łańcuch zużyty. Niebezpieczeństwo dla łożyskowa-nia wałka zębatki zdawczej skrzynki biegów.
Czy zębatka tylna ma „zęby rekina”? Jeżeli tak, to prawdopodob-nie nie tylko ta zębatka, ale i zębatka zdawcza i łańcuch są zuży-te.
Wahacz Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać prostopadle do kierunku ruchu. Nie wolno wyczuć żadnego luzu.
Amortyzatory Nieszczelny? Funkcjonuje (przy ruchu motocykla do góry nie po-winien się zahuśtać)? Rdza na tłoczysku?
Centralny amortyza-tor Przy postawionym na podstawce centralnej motocyklu szarpać wahacz w górę i w dół. Jeżeli jest wyczuwalny luz to łożyskowania dźwigni są zużyte. Na kołach, przy ruchu motocykla do góry nie powinien się zahuśtać!
Jeżeli dźwignie centralnego amortyzatora są z zewnątrz zardze-wiałe i suche, to ich łożyskowania są prawdopodobnie także su-che.
Nieszczelności? (użyć latarki)
Tylne koło Ma łożysko tylne luz? Kołem szarpać prostopadle do kierunku jazdy; nie powinno być luzu!
Jeżeli koło szprychowe: czy szprychy są prawidłowo naciągnięte? (szprychy ostukać rączką śrubokręta: muszą wszystkie brzmieć jednakowo). Braki w oszprychowaniu?
Obręcze nitowane (Honda): nity nie mogą być luźne.
Hamulce tył Tarcze zarysowane (sprawdzić paznokciem)? Grubość tarczy po-niżej grubości minimalnej (zmierzyć śrubą mikrometryczną lub odpowiednią suwmiarką). Okładziny zużyte?
Hamulce bębnowe: wskaźnik zużycia przy końcu? Jeżeli tak: okładziny zużyte.
Opona tylna Głębokość profilu min. 1,6 mm. Opona popękana? Właściwa opona do danego modelu? (można porównać z Fahrzeugbrief – przyp. tłum.)
Ustawienie kół Motocykl postawić na podstawce centralnej, kierownicę ustawić do jazdy na wprost. Z odległości paru metrów głęboko się schylić z przodu patrzeć: Czy koła się pokrywają? Jeżeli nie, to tylne koło jest krzywo przykręcone lub ewentualnie jest skrzywiona rama.
Pod siedzeniem Stan akumulatora (zaciski, poziom elektrolitu, obudowa)? Prze-wód odpowietrzający założony? Dookoła uszkodzenia elektroli-tem?
W jakim stanie są połączenia kabli?
Jazda próbna
Start Sprawdzić zapalanie przy zimnym silniku
Praca silnika, moc Czy silnik czysto wchodzi na obroty i pracuje bez szarpnięć oraz „dziur”? Czy moc jest prawidłowa? Czy została osiągnięta pręd-kość maksymalna (tylko sprawdzać w odpowiednich warunkach drogowych - przyp. tłum.)?
Sprzęgło Ślizga się podczas przyspieszania na najwyższym biegu? Jeżeli tak, to musi zostać wyregulowane lub okładziny i/albo sprężyny są zużyte.
Motocykl pełza na pierwszym biegu pomimo całkowicie wciśnię-tego sprzęgła? Jeżeli tak: sklejone tarcze lub źle wyregulowane sprzęgło albo metalowe tarcze zwichrowane.
Zmian obciążenia Pomocnik jedzie za nami. Jeżeli pod obciążeniem, a więc przy dodaniu gazu, z tłumików wydobywa się niebieski dym to pier-ścienie tłokowe są zużyte. Odwrotnie, jeżeli przy zmianie obcią-żenia i podczas hamowania silnikiem (ujęcie gazu) pojawia się niebieski dym to uszczelniacze trzonków zaworów są zużyte (do dupy – przyp. tłum.). Jeżeli przy ujęciu gazu strzela, to może być nieszczelny tłumik (lub cały układ wydechowyHamowanie
Wielokrotnie hamować raz za razem. Położenie dźwigni w czasie tego cyklu nie powinno się zmieniać/przesuwać.
Podwozie Motocykl Ściąga w jedną stronę (ewentualnie ostrożnie puścić kierownicę przy szybkości 60 km/h)? Wężykuje przy wysokich prędkościach (zużyte łożyska widelca, wahacza, zużyte opony, ewentualnie także skrzywiona rama)?
Liczniki Czy prędkościomierz i obrotomierz wskazują realistyczne warto-ści? Drgania wskazówek wskazują na defekty.
Odgłosy Miele się łańcuch? Jeżeli tak: nierównomierna praca (nierówno-miernie naciągnięty -przyp. tłum).
Skrzynka biegów śpiewa na ostatnim biegu? Często występuje w silnikach jednocylindrowych. Jeżeli tak, para kół zębatych zużyta.
Silnik brzęczy przy niskich prędkościach obrotowych? Może jest zużyty łańcuch rozrządu lub napinacz łańcucha. Klekocze kosz sprzęgła (hałas znika po wciśnięciu sprzęgła)? Inne dźwięki, które wskazują na inne uszkodzenia (ewentualnie drogie naprawy)?
Czy tłumik jest za głośny? (nigdy
Dokumenty
Dowód rejestracyjny Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
Kiedy jest następny przegląd rejestracyjny?
Książka pojazdu Czy numer ramy i silnika odpowiada numerom na motocyklu?
Ile właścicieli miał wcześniej motocykl? (czy to jest pierwsza książka pojazdu?)
Książka serwisowa Czy są wszystkie przeglądy w niej umieszczone?
Naprawy Jeżeli sprzedawca podaje poważne naprawy: czy są one udoku-mentowane rachunkami?
Może ci pomoże