Ostatnia aktualizacja:
05 pażdziernik 2017

Historia Hondy FireBlade

A było to tak... SC28..33..EVO BLADE..44..50..57..59..77.

wyświetlono: 39341 razy

CBR FIREBLADE LOGO

Tadao Baba - człowiek od którego wszystko się zaczęło...

Był pomysłodawcą i projektantem Hondy Fireblade, ten człowiek miał wizje na przyszłość, od 1989 roku poszukiwał pomysłu na nowy projekt motocykla sportowego, lecz jeżdżące wtedy motocykle nie były tym czego oczekiwał i nie mógł czerpać z nich wzorców. Wtedy postanowił stworzyć nowej generacji motocykl, który byłby lekki, miał odpowiednią moc i łatwy w prowadzeniu przez kierującego.

Projektant Fireblade - Tadao Baba podczas rozdania MCN awards Twórca hondy fireblade - Tadao Baba na prezentacji CBR929RR

Początkowo planowano by pojemność wynosiła 750ccm jak wszystkie w tamtym okresie wyścigowe motocykle, lecz z powodów nacisku na szefów przez Babe powstała na przełomie 1991/92 roku nowa HONDA CBR900RR FIREBLADE o wadze zaledwie 185kg, dużej mocy i świetnym prowadzeniu! W tamtych czasach te parametry były zarezerwowane dla klasy niższej. A konkurencja w postaci: Kawasaki ZX10, Suzuki GSX-R1100 i Honda CBR 1000F była o wiele cięższa i trudna w prowadzeniu...


CBR900RR SC28 (1992/95)

...rok 1992 przyniósł Hondzie nieoczekiwanie miano króla w klasie super sport.

Nowy motocykl o nazwie FireBlade okazał się strzałem w dziesiątkę. Nowatorskie rozwiązania, lekka aluminiowa rama, odporny na katowania silnik jak i wytrzymała skrzynia biegów przyczyniły się do zdeklasowania konkurencji. Sam wygląd budził respekt, "kocie oczy" bo tak go nazywano, prowadził się w zakrętach jak ówczesne sześćsetki, wagowo też im nie ustępował. Krótki rozstaw osi i piekielnie mocny silnik o pojemności 893ccm który rozwijał 126PS (na niemiecki rynek zblokowany do 98PS) robił piorunujące wrażenie w czasie jazdy.

Do dzisiaj SC28 jest bardzo popularny w większości ekstremalnych grup motocyklowych. Ten model jest nie do "zajechania" jeżdżąc większość życia na gumie a co dopiero w normalnej eksploatacji.
W roku 94 zmieniono kształt przednich reflektorów które zamiast osobnych 2 zwierciadeł ma połączone w całość. Takie reflektory były aż do końca 97 roku w sc33. W niezmienionej formie był produkowany do 1995 roku, by rok póĽniej...

Honda Fireblade CBR 900RR SC28 1992-95 Honda Fireblade CBR 900RR SC28 1992-95

Honda Fireblade CBR 900RR SC33 1996-99 Honda Fireblade CBR 900RR SC33 1996-99 Evo Blade limited edition 1998

CBR900RR SC33 (1996/99)

...przyszedł na świat 900RR/SC33 poprawiony lecz dalej niezawodny. Lżejsza i wytrzymalsza rama aluminiowa, trochę inny kształt owiewek. Silnik rozwiercono do 919cm (latach 98/99 zmniejszono do 918,5ccm) miało to na celu poprawienie momentu obrotowego w niższym zakresie obrotów. Moc pozostała bez zmian...
Ciekawostką jest zastosowanie z przodu 16 calowej opony mającej na celu poprawienie właściwości jezdnych jak i stabilności (nie potrzeba amortyzatora skrętu) Użytkownicy chcący nabyć taką nietypową oponę mogą się zdziwić, bo dostępność ich na rynku używanym jest znikoma i szybko się rozchodzą (w tamtych latach tylko Hornet posiadał taki sam rozmiar). Rozwiązaniem problemu jest założenie felgi 17" z hondy cbr600. Lata 98-99 przyniosły mały facelifting przednich reflektorów. Pod koniec lat 90 najchętniej kupowany "super sport".

Honda Evo Blade / Fireblade Evolution - 25sztuk (1998)

Dla upamiętnienia setnego zwycięstwa Hondy podczas TT Tourist Trophy (Isle of Man - Wyspa Man) Tadao Babe razem z RS Performance zaprojektowali limitowaną wersje (tylko 25szt) modelu SC33, zwaną EVOLUTION.

Była to drogowa wersja wyścigowego prototypu, moc szacowano na 160PS przy 12,100 obr/min (na kole ponad 150koni!) , tylni wahacz jednoramienny, powiększony bak do 22,5 litra, zawieszenie to znany ze swej renomy produkt marki ohlins a hamulce stanowią cztero-tłoczkowe zaciski Brembo.
Cena jak na tak wyposażony motocykl była adekwatna - ok. 22,000 funtów, za 3 tysiące więcej można było mieć czarną wersje wykonaną z carbonu - włókna węglowego a tylni wahacz z magnezu.
Dostępne były 2 wersje kolorystyczne: Red/White, Black/Silver/Yellow, Black/Grey - więcej zdjęć i parametry techniczne tego motocykla można zobaczyć pod tym linkiem

Rok 99 zamknął pewną erę motocykli, nowe trendy spowodowały że producenci w końcu postanowili wprowadzić elektronikę na większą skale...

CBR929RR SC44 (2000/01)

Takim właśnie pierwszym znakiem zmian był 929RR / SC44 popularnie zwany "osiołek" po kształcie lampy przedniej.
Honda trochę zaspała w porównaniu do konkurencji z wypuszczeniem modelu w 2000 roku i musiała uznać wyższość innych marek, lecz pewnie dlatego że to całkowicie nowo skonstruowany motocykl. Wprowadzono wreszcie długo oczekiwany wtrysk paliwa, dlatego w niepamięć poszła ręczna manetka ssania. Silnik ma już 929ccm pojemności i wg. producenta 147PS mocy (podobno na hamowni było mniej), moment obrotowy podskoczył z 90 do aż 103Nm co przełożyło się większego kopa w dole obrotów. Zniknął charakterystyczny z poprzedniego modelu pałąk mocujący przednią owiewkę, przednie kocie oczy zamieniły się w bardziej ostry wyraz (osiołka) Zniknęły z przodu dziurki, tylna owiewka stała się bardziej szpiczasta, przednie tarcze należą do jednych z najlepszych w klasie.
Nie zobaczymy w tym modelu już analogowego prędkościomierza który zastąpiony został cyferblatem. Wagę zredukowano o 10Kg i wynosiła tylko 170Kg! tylna opona poszła z duchem czasu i rozmiar jej wynosi teraz nie 180 lecz 190/50, przód 17" 120/70.
Zaczęła się wojna producentów "tysiąców" na dobre, nowe modele produkowane są co 2 lata dlatego...
Honda Fireblade CBR 929RR SC44 2000-01 Honda Fireblade CBR 929RR SC44 2000-01

Honda Fireblade CBR 954RR SC50 2002-03 Honda Fireblade CBR 954RR SC50 2002-03

CBR954RR SC50 (2002/03)

...w 2002 roku opuścił fabrykę model SC50 który to ostrym wyglądem przedniego reflektora budził respekt. Nie poprzestano na tej zmianie, w tylnej części pojawiła się lampa stopu LED, którą to wkomponowano pod mocnym kątem w owiewkę, a sam tył poszedł jeszcze mocniej w górę. Rama została pomalowana na kolor czarny co idealnie współgra z całą linią. Silnik jeszcze zwiększono lecz nie jest to jeszcze pełny "tysiąc". 954ccm pojemności pociąga za sobą zwiększenie mocy do 152PS i momentu obrotowego. Silnik dzięki poprawionemu układowi wtryskowemu (z jedno-dyszowego na dwu-dyszowy) lepiej reaguje na manetkę gazu, a moc oddawana jest bardziej płynnie. Obroty do których się kręci to 11250 przy czym ogranicznik jest ustawiony przy 12 tyś.

Przednie tarcze hamulcowe zwiększono do 330mm i teraz hamulec zatrzymuje fajera jeszcze szybciej. Tylni wahacz zrobiono w technologii HMAS i jest twardszy i lżejszy, waga całego motocykla to zaledwie 168kg. Rok 2003 to trzy oczojebne malowania by w końcu rok póĽniej wydać pełnoprawnego "tysiąca"...


CBR1000RR SC57a (2004/05)

Tak, tak, honda po tyłu latach zaprezentowała na początku 2004 roku model który nawiązywał do wyścigowych tradycji RCV211 znanego z torów MotoGP!

SC57 to jeszcze mniejsza i chudsza od poprzednika lecz przez zwiększenie pojemności do 998ccm poniosło za sobą większą wagę. 179kg to dużo ale zmian też jest sporo, silnik ma teraz moc 172PS! z morderczym momentem dla tylnej opony w wysokości 115Nm.

Model charakteryzuje się nowym, bardziej kompaktowym silnikiem o podwójnym sekwencyjnym wtrysku paliwa. Tłumik stał się bardziej "trendy" i powędrował pod siedzenie mocno ograniczając schowek do którego już nie można schować za wiele w porównaniu do poprzednika. Przedni reflektor rozdzielił się na dwa osobne, teraz podczas jazdy świeci asymetrycznie tylko ten z prawej (wersja UK i USA odwrotnie świeci), długie to ten po lewej. Pod lampami umieszczono doładowanie powietrza które jest nowością u Hondy, poniżej których jest bardzo duża chłodnica zabudowana do samego dołu. Jak już jesteśmy z przodu to tarcze uległy pomniejszeniu do 310mm! lecz same 4-tłoczkowe radialne zaciski od TOKICO zatrzymują w miejscu z każdej prędkości jednym paluszkiem! Po prawej stronie mamy nowość w sportowych litrach - sprzęgło hydrauliczne!

Sam licznik obrotów wylądował na samym środku deski a poniżej cyfrowy wyraĽny prędkościomierz. Rewolucją w tej klasie jest elektro-hydrauliczny amortyzator skrętu wzięty prosto z wyścigów motoGP który sam dobiera stopień wzmacniania zależnie od prędkości i obrotów! Wahacz z tyłu to nowa konstrukcja Pro-Link który ma zapewnić idealną sztywność. Do 2005 był produkowany, w 2006 przyszedł kolej na mowy model...

Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57a 2004-05 Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57a 2004-05 Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57a 2004-05


Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57b 2006-07 Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57b 2006-07 Honda Fireblade CBR 1000RR Sc57b 2006-07

CBR1000RR SC57b (2006/07)

...lecz honda o dziwo wypuściła ten sam model tysiączki!!!

Na pierwszy rzut oka widać że jednak nie do końca, model Sc57b różni się od poprzednika kilkoma zasadniczymi zmianami wpływającymi na jazdę. Lżejszy i mocniejszy, rzędowy, cztero cylindrowy silnik o pojemności 998ccm który kręci się o 1000 obrotów wyżej, podwójny sekwencyjny wtrysk paliwa PGM-DSFI z dwoma wtryskiwaczami na cylinder co wpływa na płynniejszą reakcją na otwarcie gazu. Po za tym jest lżejszy układ wydechowy 4-2-1, zębatka napędowa powiększona z 40 na 42 zęby dla poprawienia przyspieszeń i zredukowane wyprzedzenie i kąt główki ramy. Zmieniono też wyczynowe zaciski hamulcowe mocowane promieniowo i większe, a mimo to lżejsze, 320 mm tarcze, jest też nowa, węższa i lżejsza chłodnica i lekko zmodyfikowany zestaw przyrządów.

To była techniczna strona a sam design też się zmienił, owiewka jest ładniej wymodelowana wokół silnika przez co widać więcej, to cieszy oko. Przednie reflektory maja trochę inny kształt a wloty doładowania pod nimi zniknęły by pojawić się przy chłodnicy pod półką kierownicy, migacze są w białych oprawkach a tylni wahacz jest teraz w kolorze czarnym. W sumie na tych zabiegach honda zeszła z wagi o ponad 3 kg! co w połączeniu ze sprawniejszą jednostką napędową dają nam prawie idealnego "fajera" 21 wieku!

Na rok 2007 wychodzi ten sam model w innych malowaniach + malowanie REPSOL i HRC z powodu wygrania tytułu motoGP przez Nickyego Haydena!



CBR1000RR SC59 (2008)

Stało się, Honda pokazała następce Modelu produkowanego w latach 2006-07. Model posiada oznaczenie SC59 i jest to całkowicie inna konstrukcja i podejście do modeli sportowych przez skośnookich inżynierów pracujących w Hondzie. Postawiono nie na moc maksymalną która i tak nie jest wykorzystywana w 100% przez użytkowników lecz na wagę i łatwość prowadzenia.
Nowy model w stanie gotowym do jazdy (wszystkie płyny + zalany bak paliwem) waży zaledwie 199kg! Silnik wkręca się do 13tyś obrotów a jego moc wzrosła o 6PS i wynosi 178PS
Honda Fireblade 2008 ma bardzo czyste linie obudowy. Inaczej niż w poprzedniczce, linie są jasno dopracowane. Z przodu pozostaje para lamp, ale zmienił się ich kształt: dolna krawędĽ trapezu ma kształt łuku. Pod przednimi lampami są wloty dostarczające powietrze do silnika. Dalsza zmiana widoczna jest na lusterkach wstecznych, na których pojawiły się kierunkowskazy. Na prawym boku pod tylną podnóżka znajdziemy krótki tłumik wydechowy przechodzący pod osią wahacza (co obniża środek ciężkości motocykla, a zatem znacznie poprawia jego osiągi).

W celu uniknięcia niebezpiecznego podbijania tyłu motocykla przy nagłych hamowaniach wprowadzono sprzęgło antyhopingowe, które czyni maszynę szybszą niż kiedykolwiek, a jednocześnie łatwiejszą w prowadzeniu a elektroniczny amortyzator skrętu (zapożyczony bezpośrednio z najlepszego motocykla Motogp - Honda RC211V) dopełnia resztę. O ile przednia owiewka to kwestia gustu, o tyle do wyglądu tyłu nie można mieć zastrzeżeń.

Celowe obniżenie puszki wydechu spowodowało lepsze rozłożenie mas, obniżenie środka ciężkości oraz odchudzenie prawie o 3,5kg.
Całkowicie nowa rama składająca się z 4 a nie z 10 spawanych elementów. Co pozwoliło zmniejszyć jej masę o 2,5kg. Silnik jest węższy niż w poprzedniczce. Zmieniono również hamulce; zaciski są teraz jedno-częściowo typu monoblock. Są teraz ostrzejsze i wydajniejsze przednie hamulce firmy TOKICO z tarczami 320 x 4,5 mm i 4-tłoczkowymi zaciskami promieniowymi. Zawieszenie zostało bez zmian.

Dzięki swoim zwartym proporcjom, poprawionym osiągom i posłuszeństwu kierowcy, Nowy CBR1000RR Fireblade wyznacza nowe standardy w klasie superszybkich motocykli sportowych. To nie są próżne słowa tylko fakty, Fireblade 2008 mimo najmniejszej mocy wygrał rywalizację na najlepszy/najszybszy motocykl na torze i drodze w porównaniu z pozostałymi sportowymi litrami zaprezentowanymi przez konkurencje na ten rok.

Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2008-09 Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2008-09 Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2008-09 Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2008-09

Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2009 Honda Fireblade CBR 1000RR SC59 2009

CBR 1000RR SC59 (2009/10) C-ABS

Na 2009 dostępne są limitowane malowania REPSOL i HRC z okazji 50lecia HONDA RACING , dodatkowo pierwszy raz sportowy motocykl dostanie system ABS zwany przez Hondę e-C-ABS!

Chociaż C-ABS nie pomaga w czasie zwykłej jazdy, system jest tak zaawansowany, uaktywnia się tylko w ekstremalnych warunkach. To sprawia nawet niedoświadczeni kierowcy mogą czuć się pewnie w czasie hamowania. Jedynym minusem tego rozwiązania jest ciężar - cały system waży 11kg.

2010 rok przynosi tylko kilka kosmetycznych zmian w modelu SC59, tylne światło zostało zmodyfikowane i jest teraz wykonane z jasnego szkła, aluminiowa osłona wydechu sprawia że pojazd wygląda bardziej agresywnie, odczepiany tylni uchwyt tablicy, Lżejsze masowe koło zamachowe wału korbowego i wirnik alternatora ma teraz większa moc...

Oczywiście dostępne będą 4 nowe malowania wiec każdy wybierze coś dla siebie :) Rok 2011 to kolejne 3 nowe malowania bez zmian.


CBR1000RR SC59 (2012)

W piątek 23 września Honda po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała 2012 CBR1000RR Fireblade, zarazem świętując dwudziestą rocznicę światowej premiery CBR900RR, która miała miejsce w 1991. Nowy kształt przedniej owiewki nadaje bardziej agresywny i dynamiczny wygląd CBR1000RR Fireblade model 2012. Ciekłokrystaliczny panel instrumentów z lap timerem, wskaźnikiem zapiętego biegu i obrotomierzem z czterema trybami wyświetlania czyni motocykl jeszcze przyjaźniejszym. Po raz pierwszy w seryjnym motocyklu, zaawansowany tylny dwururowy amortyzator Showa zapewnia łagodną i bardziej precyzyjną reakcję, wyśmienitą kompresję oraz poprawioną trakcję. Przedni widelec Showa "Big Piston" daje lepszą kompresją, większą przyczepnością przedniej opony, a także doskonałą stabilnością podczas hamowania. Hirofumi Fukunaga (główny szef projektantów nowego CBR1000RR): "Ten model pozwoli wszystkim wielbicielom motocykli supersportowych, nawet tym najbardziej wymagającym, cieszyć się z posiadania CBR1000RR, a jednocześnie czerpać więcej niż kiedykolwiek radości z jazdy. Zarówno na torze, jak i na publicznych, krętych drogach

Żeby bardziej podkreślić dynamikę i szybkość nowej RR-ki, wygląd motocykla stał się jeszcze bardziej agresywny. Fireblade'a wyposażono w nowe, wielowarstwowe owiewki, poprawiające funkcjonalność pojazdu. Skutecznie osłaniają one kierującego przed naporem powietrza, a jednocześnie efektywnie wspomagają układ chłodzenia. Wielozwierciadłowe reflektory oraz przednia część owiewki ze zmienionymi wlotami powietrza nabrały ostrzejszych, niepokornych rys. Dodatkowo zintegrowany spoiler pod lampami zapobiega unoszeniu się motocykla przy dużej prędkości, poprawiając prowadzenie. Natomiast część elementów stylistycznych tylnej części pozostawiono bez zmian. Rezultatem jest pełen wdzięku profil kontrastujący z zadziornym nosem i eleganckim tyłem. Motocykl wygląda dynamiczniej, sprawia wrażenie jeszcze szybszego, a jego zdecydowane linie nie pozostawiają wątpliwości, co do jego potencjału.
Honda Fireblade CBR 1000RR 2012 Honda Fireblade CBR 1000RR 2012 Honda Fireblade CBR 1000RR 2012

Honda Fireblade CBR 1000RR SC77 2017 Honda Fireblade CBR 1000RR SC77 2017 Honda Fireblade CBR 1000RR SC77 2017

CBR 1000RR SC77 (2017) SP/SP2

04 pażdziernika 2016 na targach INTERMOT Honda oficjalnie zaprezentowała nastepnę wysłużonego SC59 (9 lat produkcji! 2008-2016) - SC77! Więcej wkrótce

CBR FIREBLADE LOGO

STRONY: 1
Copyright (c) 2007-2010 by Tytus, Serwis FireBlade.pl , All rights reserved - Wszelkie prawa zastrzeżone

HONDA FIREBLADE | CBR 1000RR | CBR 954RR | CBR 929RR | CBR 900RR | SC59 | SC57 | SC50 | SC44 | SC33 | SC28