
Legendarne barwy Castrol Honda powracaja do motocyklowych mistrzostw swiata World Superbike w sezonie 2011. Ekipę reprezentować będa Jonathan Rea i Ruben Xaus. Zawodnicy dosiada modelu Honda CBR1000RR Fireblade przygotowanego przez holenderska firmę Ten Kate Racing, która wystawia zespół Hondy w World Superbike od roku 2004. "Kiedy zaczynalismy, ekipa Castrol Honda była dla wszystkich wzorem profesjonalizmu i osiagów - przyznaje Ronald Ten Kate. - Starty w tych historycznych barwach to dla nas wielki zaszczyt." Producent olejów silnikowych, Castrol wspierał w ostatnich latach starty Hondy w World Superbike, zas w roli sponsora tytularnego sięgnał razem z Honda po trzy tytuły mistrzów swiata. Raz z Amerykaninem Johnem Kocinskim w roku 1997. oraz dwukrotnie z jego rodakiem, Colinem Edwardsem w latach 2000 i 2002.
WSBK 2011
Tegoroczny sezon World Superbike, który rozpocznie się 27. lutego na australijskim torze Phillip Island, będzie trzecim dla Jonathana Rea. Pochodzacy z Irlandii Północnej 23-latek rywalizację w roku 2009 zakończył na piatym miejscu w klasyfikacji generalnej z dwoma zwycięstwami, rok temu triumfujac cztery razy i sięgajac po czwarte miejsce w tabeli. "Ogladanie Colina Edwardsa walczacego o tytuł dla zespołu Castrol Honda podczas epickiego sezonu 2002 było dla mnie ogromna inspiracja, dlatego jazda w tych samych barwach to dla mnie wielki zaszczyt - mówi Rea. - Motocykl wyglada fantastycznie, a Ten Kate swietnie go przygotowało, dlatego dam z siebie wszystko, aby pójsć w slady Colina." Ruben Xaus zadebiutował w World Superbike w roku 1998, zas sezon 2003 zakończył jako wicemistrz swiata, przez kolejne dwa lata scigajac się w MotoGP. 32-letni Katalończyk ma na swoim koncie 11 zwycięstw i 35 wizyt na podium. "Po wielu latach startów w mistrzostwach swiata bycie częscia tak dużego projektu jak Castrol Honda bardzo mnie cieszy i jest dla mnie bardzo ważne - dodaje Xaus. - To bardzo utytułowane i ekscytujace połaczenie, które mam nadzieje przyniesie nam wiele zwycięstw."
Superbike honda
Trwajaca ponad 50 lat współpraca firm Castrol i Honda sięga roku 1959 i pierwszych startów japońskiego producenta w wyscigach motocyklowych TT na słynnej wyspie Man. "Wyscigi to dla nas najlepsze srodowisko do rozwoju naszej zaawansowanej technologii Castrol Power One, a zespół Castrol Honda to idealna platforma do zaprezentowania możliwosci naszych produktów, dlatego jestesmy bardzo szczęsliwi z ponownego połaczenia sił z Honda" - kończy Donald Smith, manager do spraw sponsoringu firmy Castrol.
Typ silnika |
Chłodzony ciecza 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC inline-4 |
Pojemnosć skokowa (cc) |
999.8cm |
Srednica x skok tłoka |
76 x 55.1mm |
Maksymalna moc |
> 215bhp |
Maksymalny moment obrotowy |
Brak |
Gaznik |
PI Research PECTEL |
Aircleaner |
HRC Kit |
Pojemnosć zbiornika paliwa |
22 litrów |
Układ zapłonowy |
PI Research PECTEL |
Przeniesienie napedu & sprzęgło |
HRC Kit |
Zębatki |
Zębatka Sunstar (regulowana) |
Przekładnia |
# 520 Regina chain |
Rodzaj ramy |
Diamond, kompozytu aluminiowego twin-spar |
Wymiary (DxSxW) |
2080 x 685 x 1130 mm (długosć Rozstaw osi regulowany) |
Kat gÅ‚ówki ramy i szlak |
Regulowana |
Zawieszenie |
(Przód) Öhlins FGR00 przedni widelec z systemu TTX. TÅ‚umienie regulatory: odbicia, kompresji. (TyÅ‚) Öhlins TTX36 amortyzator hydrauliczny regulator napiÄ™cia wstÄ™pnego. TÅ‚umienie regulatory: odbicia, kompresji. Regulacja dÅ‚ugosci. |
Koła i opony |
Magnez PVM kute 7-ramienne (przód) 16.5 x 3.5, Pirelli (tyÅ‚) 16,5 x 6,25, Pirelli |
Hamulce |
(Przód) Nissin / Yutaka pÅ‚ywajace 320 x 7 mm (tyÅ‚) Nissin / Yutaka pÅ‚ywajace 220 x 5 mm |
ZAWODNICY
Jonathan Rea
Jeden z najbardziej utalentoweanych młodych kierowców, Jonathan Rea zaczał swoja przygodę z dwoma kółkami bardzo wczesnie, wygrywajac mistrzostwa Wielkiej Brytanii 60 cc motocross w 1997 roku. Jezdził w różnych klasach w zawodach motocrossowych. W 2003 zamienił je na wyscigi drogowe, startujac w mistrozstwach Wielkiej Brytanii 125 cc.
Po startach w klasie Supersport i poważnej kontuzji, przeniósł się do prestiżowej klasy British Superbike. Został najmłodszym kierowca w historii który obronił pole position w BSB w 2005, pokazujac, że jest naprawdę utalentowanym zawodnikiem.
Pięc wyscigów wygranych i 16 zakończonych na podium zawiodły go na drugie miejsce w klasyfikacji w 2007.
W 2008 roku rozpoczał starty w zawodach World Superbike, debiutujac z zespołem HANNspree Ten Kate Honda. Jeżdżac na Hondzie CBR600RR obok obiecujacego zawodnika jakim jest Andrew Pitt, Jonathan ukończył swój pierwszy sezon w tych mistrzostwach na drugim miejscu, wygrywajac swój pierwszy wyscig w Brnie, a trzy w całym sezonie.
Swoje pierwsze kroki w WSBK stawiał zanim jeszcze sezon 2008 dobiegł końca, przenoszac się do zespołu Hanspree Ten Kate Honda Superbike na finałowa rundę i zaskakujac wszytskich, którzy mieli okazję ogladać jego atak na prowadzacych w wyscigu w Portiamo. W 2009 roku kontynuował starty w World Superbike w barwach Ten Kate, dzięki swoim umiejętnosciom był godnym przeciwnikiem nawet dla najlepszych. Jego dynamiczny styl jazdy, sposób w jaki kontrolował motocykl zaowocował zwycięstwem w dwóch wyscigach i 6-cioma miejscami na podium, niezle jak na piate miejsce w genralnej klasyfikacji.
"W ubiegłym roku trzecie miejsce w mistrzostwach wydawało się nieuniknione, aż do paskudnego upadku na Imoli, w wyniku którego doznał kontuzji lewego ramienia i nadgarstka, która nie pozwoliła mu bronić swoich punktów przewagi w dwóch ostatnich rundach. Do trzeciego miejsca zabrakło mu pięciu punktów i sezon zakonczył na miejscu czwartym. Jego cztery zwycięstwa i 10 miejsc na podium, wyróżniały go na tle innych zawodników. nadchodzacy sezon 2011 to wspaniała okazja aby udowodnić swoje możliwosci i zrobić kolejny krok w karierze."
Rubén Xaus
Rubén Xaus to nazwisko, które w swiecie wyscigów rozbrzmiewa tak mocno, jaka jest siła charakteru tego kierowcy. Wybitna osobowosć, niepowtarzalny styl jazdy i determinacja: mieszanka tych cech sprawia, że 32-letni Xaus jest czołowa postacia wyscigów na najwyższym swiatowym poziomie już od połowy lat 90.
Rubén uczył się jazdy wokół wzgórz Barcelony już we wczesnym wieku, ale pózniej wybrał nietypowa, w porównaniu do innych hiszpańskich kierowców, drogę by zaistnieć w swiecie wyscigów – przez padok World Supersport i starty w mistrzostwach IDM w Niemczech. Pierwszy wyscig WSS wygrał w 1999 roku – wtedy to sezon ukończył na piatym miejscu, kolejny zas na siódmym.
W sezonie 2001 Superbike przeszedł do zespołu fabrycznego Ducati i nie kto inny niż Carl Fogarty, legenda WSBK, widział w nim kandydata do tytułu. Xaus rozpoczał swoje starty bardzo udanie – w pierwszym sezonie wygrał dwa wyscigi, zajmujac szóste miejsce w klasyfikacji generalnej w 2001 i 2002 roku.
W 2003 roku został wicemistrzem WSBK, a już po roku przeszedł do MotoGP – i już w debiutanckim sezonie finiszował na podium, w GP Kataru. Po powrocie do padoku WSBK w 2006 r., Xaus powiększył ilosć zwycięstw w karierze do jedenastu, z czego ostatnie z nich nastapiło na Misano w sezonie 2008.
Dwa ostatnie sezony w składzie fabrycznym BMW były niezwykle trudne, a ponieważ kontuzja Rubéna się pogłębiła – Xaus w ostatnim sezonie zajał dopiero 15. pozycję w klasyfikacji generalnej.
W 200 występach w WSBK Rubén zanotował imponujaca ilosć 11 zwycięstw, 35 miejsc na podium, 17 startów z pierwszej linii i z każdym sezonem zdobywał coraz więcej fanów za swoje bezkompromisowe zaangażowanie do wyscigów.
W wieku 32 lat Rubén jest nadal czołowym kierowca WSBK, jest gotowy na otwarcie nowego rozdziału w karierze i by zapisać się złotymi zgłoskami w WSBK. Włada on nie mniej niż szescioma językami, może więc być pewien, że swiat dokładnie zrozumie, co ma na mysli.
Xaus jest ucielesnieniem ducha zawodów WSBK, a ambicje jego i jego nowego zespołu sa scisle powiazane.