Ostatnia aktualizacja:
17 czerwiec 2021

Opis systemu e-C-ABS CBR 1000RR | CBR 600RR

Combined ABS w sportowych motocyklach HONDY

wy艣wietlono: 26373 razy

c-abs logo ABS kontrolka

Honda og艂asza pierwszy uk艂ad ABS przeznaczony do motocykli sportowych!!!

Wielu specjalist贸w motocyklowych z ca艂ej Europy bra艂o udzia艂, 9 i 10 czerwca 2007 roku w Baden Baden, (Centrum Pomocy Luk) w seminarium na temat Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowego organizowanego przez Hond臋. Jednocze艣nie,przedstawi艂a historie bezpiecze艅stwa wyrob贸w za projektowanych i wyprodukowanych przez Hond臋 od 1969 roku (na przyk艂ad, pierwszy hamulec tarczowy w motocyklu CB750) dzi艣, firma przedstawi艂a sw贸j pierwszy uk艂ad CBS ABS-kontrolowany Elektronicznie, po艣wi臋conych SuperSportowym motocyklom.


Liczy si臋 Bezpiecze艅stwo

Honda wprowadzi艂a liczne innowacje w dziedzinie Bezpiecze艅stwa, trzeba tylko przypomnie膰 pierwszy hamulec tarczowy zamontowany na motocyklu z 1969 - CB750. Od tamtej pory, Honda ewoluowa艂a ca艂y czas skupiaj膮c si臋 na bezpiecze艅stwie, niestrudzenie d膮偶y do poprawy wydajno艣ci nawet w najtrudniejszych sytuacjach.
Hamulce tarczowe sta艂y si臋 standardem w kt贸re zaopatrzone s膮 praktycznie wszystkie motocykle produkowane dzisiaj. W 1992 r. firma potwierdzi艂a swoj膮 technologiczn膮 dominacj臋, przedstawiaj膮c pierwszy systemu ABS - ST1100, kt贸ry w 1993 r. towarzyszy艂y CBR1000F - pierwszy z systemem Honda Combined (Dual-CBS).
Trzy lata p贸慕niej, w 1996 roku, Honda po艂膮czy艂a te dwa systemy w ST1100 Pan-European - jest pierwszym pojazdem kt贸ry ma zamontowany Dual-CBS po艂膮czeniu z ABS.
Honda cb750 1969 Honda cbr1000f 1995 Honda st1100 PanEuropean 1998
CBR 1000RR 2009 c-abs CBR 1000RR 2009 c-abs CBR 1000RR 2009 c-abs

Stawiamy na Bezpiecze艅stwo

Dwana艣cie lat min臋艂y, a Honda w dalszym ci膮gu pracuje nad zaawansowanymi uk艂adami hamulcowymi, kt贸re mog艂y by poprawi膰 stabilno艣膰 i kontrol臋 podczas hamowana. Przewodnicz膮cy Honda Motor Company, Mr. Takeo Fukui, niedawno potwierdzi艂 swoje zaanga偶owanie nad wprowadzeniem tych technologii praktycznie w ca艂ej gamie motocykli i skuter贸w (250ccm) do roku 2010!
Zgodnie z tym, co zosta艂o og艂oszone, Honda ujawnia po raz pierwszy urz膮dzenie elektroniczne ABS-CBS - tym razem po艣wi臋cone specjalnie do motocykla SuperSportowego serii CBR: CBR600RR i CBR1000RR (nie tylko).


CBS-ABS elektronicznie kontrolowany, po艣wi臋cony Supersportowym motocyklom

Zalety systemu ABS (zapobieganie blokowaniu k贸艂 podczas hamowania w nag艂ych sytuacjach) oraz opracowane przez Honde CBS(wi臋ksz膮 stabilno艣膰 i lepsz膮 kontrol臋 podczas hamowania) s膮 teraz widoczne dla wszystkich. Ten nowatorski system opracowany specjalnie w oparciu o cechy supersportowego motocykla: kr贸tki rozstaw osi, tendencja do podnoszenie ty艂u podczas hamowania.
Nowa elektroniczna kontrola unika tego wszystkiego, powoduj膮c wy艣mienit膮 kontrole i stabilno艣膰 ale przede wszystkim doskona艂e hamowanie. W praktyce, na podstawie intensywno艣ci naciskania d慕wigni hamulca (przedniego i tylnego) elektronika przekazuje si艂臋 hamowania mi臋dzy osiami dw贸ch k贸艂 a jednocze艣nie zachowuje w jak najwi臋kszym stopniu na neutralne zachowanie motocykla.


"Honda w pe艂ni popiera wszystkie dzia艂ania Komisji Europejskiej w sprawie zmniejszenia liczby wypadk贸w (plan przewiduje drastyczny spadek 艣miertelno艣ci o 50% do 2010 r.)"

Informacje og贸lne Pierwszego Systemu ABS-CBS kontrolowanego Elektronicznie po艣wi臋cony Supersportowym motocyklom

Zosta艂 specjalnie opracowany dla motocykli Supersportowych by mie膰 sta艂e uczucie pe艂nej kontroli pojazdu w trakcie hamowania. System C-ABS jednoczy jednoczy zalety tych dw贸ch rozwi膮za艅 ABS i CBS.

Niezale偶na kontrola ci艣nienia w przednim i tylnym obwodzie hamulcowym.

Nowy system ma pewn膮 przewag臋 nad obecnie stosowanymi zintegrowanymi uk艂adami hamulcowymi, aby m贸c sprosta膰 szczeg贸lnym wymaganiom stawianym przez motocykle sportowe:
1) Kiedy uruchamiamy przedni hamulec w motocyklu z obecnym uk艂adem Combined ABS, w贸wczas to ci艣nienie do tylnego zacisku przep艂ywa przez zaw贸r PCV: ci艣nienie w tylnym zacisku wzrasta w obu przypadkach: zar贸wno podczas wci艣ni臋cia jak i zwolnienia r臋cznej d慕wigni hamulca.
W nowym systemie, hamulec przedni i tylny dzia艂aj膮 niezale偶nie, dzi臋ki temu zminimalizowano podskakiwanie tylnego ko艂a.
- Kiedy uruchamiamy przedni hamulec, ro艣nie r贸wnie偶 si艂a hamowania tylnego hamulca redukuj膮c nurkowanie
- Kiedy zwalniamy przedni hamulec, w贸wczas ponownie wzrasta si艂a hamowania tylnego hamulca powoduj膮c podskakiwanie tylnego ko艂a


2) Gdy tylny hamulec zostaje uruchomiony w obecnym uk艂adzie Combined ABS, w贸wczas poprzez zaw贸r op贸慕niaj膮cy DV z pewnym op贸慕nieniem zostaje wytworzone ci艣nienie w przednim zacisku => W nowym systemie, przedni i tylny hamulec s膮 sterowane niezale偶nie. Kiedy kierowca chce zwolni膰 na kr臋tej drodze, w贸wczas wciskaj膮c no偶n膮 d慕wigni臋 uruchomi jedynie tylny zacisk. Odczucie jest takie samo jak w tradycyjnym uk艂adzie hamulcowym.

W nowym systemie C-ABS, modu艂 steruj膮cy ECU mo偶e op贸慕ni膰 ci艣nienie w przednich zaciskach (tak jak to ma miejsce w obecnym C-ABS). Jednak偶e je艣li ABS tylnego ko艂a zostanie aktywowany, ci艣nienie w przednich zaciskach wzro艣nie bezzw艂ocznie.

Rozwi膮zania

System opracowany przez Honda sk艂ada si臋 z "czujnika hamulca" po艂膮czonego elektronicznie z jednostk膮 sterowania i generatorem impuls贸w, kt贸ry bezpo艣rednio kontroluje ABS modulator, to gwarantuje skuteczno艣膰. Struktura sk艂ada si臋 z wielu cz臋艣ci (wi臋cej ni偶 poprzednie systemy ABS), ale mniejszych i kompaktowych.

Dla 艂atwiejszego rozmieszczenia podzespo艂贸w w motocyklu, oba modulatory przedni i tylny zosta艂y podzielone na 2 cz臋艣ci:
1. Modulator – pompa - Sk艂ada si臋 z silnika elektrycznego oraz mechanizmu moduluj膮cego - z 艣rub膮 i nakr臋tk膮 kulow膮. - Przednia i tylna pompa jest identyczna.
2. Modulator – zesp贸艂 zawor贸w. - Sk艂ada si臋 z: t艂oczka symulatora, 3 elektrozawor贸w, 3 czujnik贸w ci艣nienia i 2 zawor贸w jednokierunkowych. - zespo艂y zawor贸w s膮 inne dla przedniego i tylnego obwodu, poniewa偶 symulator skoku „udaje” inne opory pracy poszczeg贸lnych d慕wigni hamulc贸w.
3. Modu艂 sterujacy (ECU) - Zabezpieczony os艂on膮 termiczn膮 ECU
4. Czujniki pr臋dko艣ci k贸艂. - Te czujniki "Halla" s膮 takie same jak te dotychczas u偶ywane.

Skuteczno艣膰 tego systemu jest potwierdzona przez cztery czynniki:

- Dell'ABS elektronicznie monitorowany, kt贸re pozwala na bardziej zaawansowan膮 kontrol臋 si艂y hamowania. Oznacza to lepszy rozk艂ad si艂y hamowania na oba ko艂a.
- Pomiar si艂y hamowania wykonywanego przez kierowc臋 (na d慕wigni臋 i peda艂). Idealna si艂a hamowania na oba ko艂a jest generowana i w艂a艣ciwie zarz膮dzana, o optymalnej dystrybucji, kt贸ra minimalizuje nieoczekiwane reakcje k贸艂.
- "ABS Modulator" zapewnia zadzia艂anie systemu tylko wtedy, gdy naprawd臋 konieczne! - r贸wnie偶 bardzo stopniowo.
- Ma艂e rozmiary umo偶liwiaj膮 zintegrowanie element贸w nawet w sportowych maszynach (np. Honda CBR) gdzie kluczowym elementem jest centralizacja masy i dynamika.

POBIERZ PDF 3,9MB kompedium_wiedzy_o_c-abs.pdf (pobrano: 3920)
COMBINED C-ABS serwis / Odpowietrzanie combined_abs_air_bleeding.pdf (pobrano: 825)
COMBINED C-ABS serwis schemat combined_abs_air_bleeding.jpg (pobrano: 688)
Tak w praktyce przedstawia si臋 system C-ABS (combined ABS)

STRONY: 1
Copyright (c) 2007-2022 by Tytus, Serwis FireBlade.pl , All rights reserved - Wszelkie prawa zastrze偶one

HONDA FIREBLADE | CBR 1000RR | CBR 954RR | CBR 929RR | CBR 900RR | SC82 | SC77 | SC59 | SC57 | SC50 | SC44 | SC33 | SC28