
Honda og艂asza pierwszy uk艂ad ABS przeznaczony do motocykli sportowych!!!
Wielu specjalist贸w motocyklowych z ca艂ej Europy bra艂o udzia艂, 9 i 10 czerwca 2007 roku w Baden Baden, (Centrum Pomocy Luk) w seminarium na temat Bezpiecze艅stwa Ruchu Drogowego organizowanego przez Hond臋. Jednocze艣nie,przedstawi艂a historie bezpiecze艅stwa wyrob贸w za projektowanych i wyprodukowanych przez Hond臋 od 1969 roku (na przyk艂ad, pierwszy hamulec tarczowy w motocyklu CB750) dzi艣, firma przedstawi艂a sw贸j pierwszy uk艂ad CBS ABS-kontrolowany Elektronicznie, po艣wi臋conych SuperSportowym motocyklom.
Liczy si臋 Bezpiecze艅stwo
Honda wprowadzi艂a liczne innowacje w dziedzinie Bezpiecze艅stwa, trzeba tylko przypomnie膰 pierwszy hamulec tarczowy zamontowany na motocyklu z 1969 - CB750. Od tamtej pory, Honda ewoluowa艂a ca艂y czas skupiaj膮c si臋 na bezpiecze艅stwie, niestrudzenie d膮偶y do poprawy wydajno艣ci nawet w najtrudniejszych sytuacjach.
Hamulce tarczowe sta艂y si臋 standardem w kt贸re zaopatrzone s膮 praktycznie wszystkie motocykle produkowane dzisiaj. W 1992 r. firma potwierdzi艂a swoj膮 technologiczn膮 dominacj臋, przedstawiaj膮c pierwszy systemu ABS - ST1100, kt贸ry w 1993 r. towarzyszy艂y CBR1000F - pierwszy z systemem Honda Combined (Dual-CBS).
Trzy lata p贸慕niej, w 1996 roku, Honda po艂膮czy艂a te dwa systemy w ST1100 Pan-European - jest pierwszym pojazdem kt贸ry ma zamontowany Dual-CBS po艂膮czeniu z ABS. |
|
|
Stawiamy na Bezpiecze艅stwo
Dwana艣cie lat min臋艂y, a Honda w dalszym ci膮gu pracuje nad zaawansowanymi uk艂adami hamulcowymi, kt贸re mog艂y by poprawi膰 stabilno艣膰 i kontrol臋 podczas hamowana. Przewodnicz膮cy Honda Motor Company, Mr. Takeo Fukui, niedawno potwierdzi艂 swoje zaanga偶owanie nad wprowadzeniem tych technologii praktycznie w ca艂ej gamie motocykli i skuter贸w (250ccm) do roku 2010!
Zgodnie z tym, co zosta艂o og艂oszone, Honda ujawnia po raz pierwszy urz膮dzenie elektroniczne ABS-CBS - tym razem po艣wi臋cone specjalnie do motocykla SuperSportowego serii CBR: CBR600RR i CBR1000RR (nie tylko).
CBS-ABS elektronicznie kontrolowany, po艣wi臋cony Supersportowym motocyklom
Zalety systemu ABS (zapobieganie blokowaniu k贸艂 podczas hamowania w nag艂ych sytuacjach) oraz opracowane przez Honde CBS(wi臋ksz膮 stabilno艣膰 i lepsz膮 kontrol臋 podczas hamowania) s膮 teraz widoczne dla wszystkich. Ten nowatorski system opracowany specjalnie w oparciu o cechy supersportowego motocykla: kr贸tki rozstaw osi, tendencja do podnoszenie ty艂u podczas hamowania.
Nowa elektroniczna kontrola unika tego wszystkiego, powoduj膮c wy艣mienit膮 kontrole i stabilno艣膰 ale przede wszystkim doskona艂e hamowanie. W praktyce, na podstawie intensywno艣ci naciskania d慕wigni hamulca (przedniego i tylnego) elektronika przekazuje si艂臋 hamowania mi臋dzy osiami dw贸ch k贸艂 a jednocze艣nie zachowuje w jak najwi臋kszym stopniu na neutralne zachowanie motocykla.
|
"Honda w pe艂ni popiera wszystkie dzia艂ania Komisji Europejskiej w sprawie zmniejszenia liczby wypadk贸w (plan przewiduje drastyczny spadek 艣miertelno艣ci o 50% do 2010 r.)"
Informacje og贸lne Pierwszego Systemu ABS-CBS kontrolowanego Elektronicznie po艣wi臋cony Supersportowym motocyklom
Zosta艂 specjalnie opracowany dla motocykli Supersportowych by mie膰 sta艂e uczucie pe艂nej kontroli pojazdu w trakcie hamowania. System C-ABS jednoczy jednoczy zalety tych dw贸ch rozwi膮za艅 ABS i CBS.
Niezale偶na kontrola ci艣nienia w przednim i tylnym obwodzie hamulcowym.
Nowy system ma pewn膮 przewag臋 nad obecnie stosowanymi zintegrowanymi uk艂adami
hamulcowymi, aby m贸c sprosta膰 szczeg贸lnym wymaganiom stawianym przez motocykle
sportowe:
1) Kiedy uruchamiamy przedni hamulec w motocyklu z obecnym uk艂adem Combined
ABS, w贸wczas to ci艣nienie do tylnego zacisku przep艂ywa przez zaw贸r PCV: ci艣nienie w
tylnym zacisku wzrasta w obu przypadkach: zar贸wno podczas wci艣ni臋cia jak i
zwolnienia r臋cznej d慕wigni hamulca.
W nowym systemie, hamulec przedni i
tylny dzia艂aj膮 niezale偶nie, dzi臋ki temu
zminimalizowano podskakiwanie tylnego
ko艂a.
- Kiedy uruchamiamy przedni hamulec,
ro艣nie r贸wnie偶 si艂a hamowania tylnego
hamulca redukuj膮c nurkowanie
- Kiedy zwalniamy przedni hamulec,
w贸wczas ponownie wzrasta si艂a
hamowania tylnego hamulca powoduj膮c
podskakiwanie tylnego ko艂a
2) Gdy tylny hamulec zostaje uruchomiony w obecnym uk艂adzie Combined ABS,
w贸wczas poprzez zaw贸r op贸慕niaj膮cy DV z pewnym op贸慕nieniem zostaje wytworzone
ci艣nienie w przednim zacisku
=> W nowym systemie, przedni i tylny hamulec s膮 sterowane niezale偶nie. Kiedy kierowca
chce zwolni膰 na kr臋tej drodze, w贸wczas wciskaj膮c no偶n膮 d慕wigni臋 uruchomi jedynie
tylny zacisk. Odczucie jest takie samo jak w tradycyjnym uk艂adzie hamulcowym.
W nowym systemie C-ABS, modu艂 steruj膮cy ECU mo偶e op贸慕ni膰 ci艣nienie w przednich
zaciskach (tak jak to ma miejsce w obecnym C-ABS). Jednak偶e je艣li ABS tylnego ko艂a
zostanie aktywowany, ci艣nienie w przednich zaciskach wzro艣nie bezzw艂ocznie.
Rozwi膮zania
System opracowany przez Honda sk艂ada si臋 z "czujnika hamulca" po艂膮czonego elektronicznie z jednostk膮 sterowania i generatorem impuls贸w, kt贸ry bezpo艣rednio kontroluje ABS modulator, to gwarantuje skuteczno艣膰. Struktura sk艂ada si臋 z wielu cz臋艣ci (wi臋cej ni偶 poprzednie systemy ABS), ale mniejszych i kompaktowych.
Dla 艂atwiejszego rozmieszczenia podzespo艂贸w w motocyklu, oba modulatory przedni i
tylny zosta艂y podzielone na 2 cz臋艣ci:
1. Modulator – pompa
- Sk艂ada si臋 z silnika elektrycznego oraz
mechanizmu moduluj膮cego - z 艣rub膮 i nakr臋tk膮
kulow膮.
- Przednia i tylna pompa jest identyczna.
2. Modulator – zesp贸艂 zawor贸w.
- Sk艂ada si臋 z: t艂oczka symulatora, 3
elektrozawor贸w, 3 czujnik贸w ci艣nienia i 2
zawor贸w jednokierunkowych.
- zespo艂y zawor贸w s膮 inne dla przedniego i
tylnego obwodu, poniewa偶 symulator
skoku „udaje” inne opory pracy
poszczeg贸lnych d慕wigni hamulc贸w.
3. Modu艂 sterujacy (ECU)
- Zabezpieczony os艂on膮 termiczn膮
ECU
4. Czujniki pr臋dko艣ci k贸艂.
- Te czujniki "Halla" s膮 takie same jak
te dotychczas u偶ywane.
|
|
Skuteczno艣膰 tego systemu jest potwierdzona przez cztery czynniki:
- Dell'ABS elektronicznie monitorowany, kt贸re pozwala na bardziej zaawansowan膮 kontrol臋 si艂y hamowania. Oznacza to lepszy rozk艂ad si艂y hamowania na oba ko艂a.
- Pomiar si艂y hamowania wykonywanego przez kierowc臋 (na d慕wigni臋 i peda艂). Idealna si艂a hamowania na oba ko艂a jest generowana i w艂a艣ciwie zarz膮dzana, o optymalnej dystrybucji, kt贸ra minimalizuje nieoczekiwane reakcje k贸艂.
- "ABS Modulator" zapewnia zadzia艂anie systemu tylko wtedy, gdy naprawd臋 konieczne! - r贸wnie偶 bardzo stopniowo.
- Ma艂e rozmiary umo偶liwiaj膮 zintegrowanie element贸w nawet w sportowych maszynach (np. Honda CBR) gdzie kluczowym elementem jest centralizacja masy i dynamika.